Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujek_M
Sprzątacz zaplecza

Dołączył: 15 Sty 2009
Posty: 970
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Sob 11:56, 28 Mar 2009 Temat postu: O dyfuzorze słów kilka |
|
|
Cytat: | FIA ustaliła datę rozważenia apelacji
Jak poinformowała FIA, sprawa kontrowersyjnych projektów dyfuzorów zostanie rozwiązana podczas posiedzenia Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego już 14 kwietnia.
Jak czytamy w oświadczeniu FIA, strony zostaną wysłuchane we wtorek przed Grand Prix Chin:
"Międzynarodowy Sąd Apelacyjny (ICA) otrzymał apelacje Władz Sportowych z Austrii, Francji i Włoch w imieniu Red Bull Racing, ING Renault F1 Team i Scuderii Ferrari Marlboro przeciwko decyzji Sędziów Sportowych podczas Grand Prix Australia odrzucającego protesty wobec dyfuzorów używanych przez niektórych konkurentów."
"Przesłuchanie odbędzie się w Paryżu 14 kwietnia 2009 roku o 10:00."
Wszystko wskazuje na to, że 15 kwietnia usłyszymy werdykt ICA i poznamy oficjalne wyniki dwóch pierwszych Grand Prix. Biorąc pod uwagę dotychczasowe decyzje delegata technicznego FIA Charliego Whitinga oraz ZSS w Australii, wydaje się, że apelacja zostanie odrzucona. |
[formula1.pl]
Ostatnie zdanie mówi samo za siebie. Podejrzane dyfuzory staną się najprawdopodobniej legalne... Czyżby w Chinach i Bahrajnie na starcie miało się pojawić więcej bolidów z tego typu rozwiązaniem?
EDIT:
Przed kilkoma minutami przeczytałem w internecie zdanie: "Zamontujcie Robertowi dyfuzor..." :confused1:
Otóż z racji, że lubię sferę techniczną zagłębię się nieco w ten temat.
Tak więc na samym początku napiszę, że dyfuzor ma każdy bolid [dyfuzor jest częścią układanki zwanej bolidem, a jak wiadomo gdy w układance brakuje jakiegoś elementu to coś nie gra].
Jak to działa? Wszystko opiera się prostych zasadach fizyki [tzw. zwężka Venturiego]. Powietrze atmosferyczne wpada pod bolid z dużą prędkością z przodu, jest sprężane pod bolidem i znacznie zwalnia. Następnie odpowiednio ukształtowana końcówka płyty podłogowej [czyli dyfuzor] ponownie przyśpiesza strugę powietrza tworząc podciśnienie dokładnie na wysokości tylnych kół, co jak wiadomo powoduje dociskanie bolidu do nawierzchni toru.
Poniżej przedstawiam zdjęcie na którym z lewej strony pokazano "podejrzane" nazwijmy to dyfuzory Toyoty, Williamsa i Brawn GP a z prawej te w pełni legalne.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę. Nie warto zagłębiać się nawet w temat wymiarów [Toyota]. Głównie rozchodzi się o przedzielenie dyfuzora dodatkowymi elementami [te zaznaczone poniżej na czerwono]:
Elementy te stwarzają dodatkowy docisk aerodynamiczny który w tym sezonie po wielu licznych zmianach w regulaminie zmalał [przejście z przyczepności aerodynamicznej na mechaniczną]. Końcowy efekt działania tegoż elementu mogliśmy zaobserwować chociażby dzisiaj podczas kwalifikacji do GP Australii a także podczas wszystkich poprzedzających je treningów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Sue
Dziennikarz F1 Racing

Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 2678
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 13:51, 28 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Od razu jaśniej jak się to przeczytało, teraz wiadomo całkowicie o co chodzi z tymi dyfuzorami.
wujek_M dzięki za jasne tłumaczenie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
T.
Silver Arrow

Dołączył: 23 Paź 2008
Posty: 6334
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 15:12, 28 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
No to zaszalałeś Qbuś
Na pierwszy rzut oka widać, że różnią się znacznie od pozostałych... jednak czy mieszczą się w granicach legalności??? Szczerze mówiąc, to wolałabym, żeby się nie mieściły...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Michał
Trzymacz parasolki kierowcy

Dołączył: 28 Lis 2008
Posty: 1075
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wiesz??:D Łazy,obok Zawiercia
|
Wysłany: Sob 20:03, 28 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
widać!!I TO BARDZO
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wujek_M
Sprzątacz zaplecza

Dołączył: 15 Sty 2009
Posty: 970
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Wto 11:23, 14 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Dziś 14.04 a więc... rozpoczyna się posiedzenie ICA
Cytat: | "Międzynarodowy Sąd Apelacyjny (ICA) otrzymał apelacje Władz Sportowych z Austrii, Francji i Włoch w imieniu Red Bull Racing, ING Renault F1 Team i Scuderii Ferrari Marlboro przeciwko decyzji Sędziów Sportowych podczas Grand Prix Australii odrzucającego protesty wobec dyfuzorów używanych przez niektórych konkurentów."
"Przesłuchanie odbędzie się w Paryżu 14 kwietnia 2009 roku o 10:00."
Wszystko wskazuje na to, że 15 kwietnia usłyszymy werdykt ICA i poznamy oficjalne wyniki dwóch pierwszych Grand Prix. Biorąc pod uwagę dotychczasowe decyzje delegata technicznego FIA Charliego Whitinga oraz ZSS w Australii, wydaje się, że apelacja zostanie odrzucona. |
A tak swoją drogą to studiowałem wczoraj prasę motoryzacyjną i ze zdziwienia aż przecierałem oczy Dopiero wczoraj natknąłem się na tę informację: otóż pomysłodawcą tzw. "podwójnego dyfuzora" byli inżynierowie pracujący w dziale aerodynamiki zespołu... Super Aguri Po wycofaniu się zespołu z mistrzostw na początku sezonu 2008 cześć pracowników wróciła do swojej matki, czyli Hondy a cześć znalazła zatrudnienie w szeregach Toyoty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Magda
Szpieg na zapleczu

Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 3959
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 17:03, 14 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
I czekamy na wynik ...
A to ja gdzieś czytałam z tym Super Auguri
dziwny zbieg okoliczności prawda...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Jacob
Rosso Corsa

Dołączył: 22 Lis 2008
Posty: 7045
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: na północ od Wr
|
Wysłany: Wto 18:19, 14 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Ja się w sumie nie łudzę co do tego jaki będzie wynik, ale miałam nadzieję, ze może FIA uda się tak rozwiązać sprawę, żeby wilk był syty i owca cała, ale Tinka mnie sprowadziła na ziemię, nie ma co mydlić sobie oczu: decyzja musi być jednoznaczna...
Nie ma już jakiś przecieków? Jak tu czekać do jutra?
EDIT: [link widoczny dla zalogowanych] ogień
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jacob dnia Wto 18:56, 14 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
T.
Silver Arrow

Dołączył: 23 Paź 2008
Posty: 6334
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 11:30, 15 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Dyfuzory legalne
Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny FIA odrzucił protesty ekip kwestionujących projekty dyfuzora w samochodach zespołów: Brawn GP, Toyota i Williams.
Sędziowie dali jasno do zrozumienia, że decyzja delegatów technicznych w trakcie GP Australii i GP Malezji odrzucająca protesty ekip: RBR, BMW Sauber, Ferrari, Renault była słuszna. Wobec czego wyniki dwóch pierwszych wyścigów pozostają w niezmienionym stanie, czyli ostatecznie zatwierdzone.
Tym samym kończy się cały "kabaret" związany ze spornymi dyfuzorami. Tak więc, rywale muszą się wziąć do solidnej pracy.
Pełny werdykt FIA ogłosi niebawem.
|
[[link widoczny dla zalogowanych]]
No i wszystko jasne, teraz wujkowie muszą zakasać rękawy i skończyć marudzenie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Jacob
Rosso Corsa

Dołączył: 22 Lis 2008
Posty: 7045
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: na północ od Wr
|
Wysłany: Śro 13:18, 15 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
No, spodziewałam się tego. Choć całą sprawa i tak jest śmieszna. Wydawało się że Ferrari i spółka mają mocne argumenty, ale FIA wolało podtrzymać swoją decyzję z Australii, bo to mniej ich kompromituje.
Ciekawe co na to Renault i Red Bull, bo oni przecież mieli podobne projekty dyfuzorów one zostały uznane za nielegalne. Pytanie tylko jak bardzo były podobne...
Ideą FIA jest zmieszanie kosztów, a ta decyzja właściwie zmusza pozostałe zespoły do wydawania jeszcze większych pieniędzy na przeprojektowanie swojego dyfuzora.
Ciekawe jak szybko pozostałym zespołom uda się wyjechać na tor z nowiuśkimi "tyłkami". Chiny wydaja mi się mało realne, ale kto wie...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jacob dnia Śro 13:20, 15 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Sue
Dziennikarz F1 Racing

Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 2678
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 16:00, 15 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Ależ się wściekłam jak to przeczytałam Fakt, można było się tego spodziewać, ale FIA robi z siebie totalne pośmiewisko w tym sezonie. Nic sobie nie robią z tego że wcześniej Reb Bull i Renault pytało się czy takie rozwiązanie jest legalne a oni zaprzeczyli?
Cytat: | Ideą FIA jest zmieszanie kosztów, a ta decyzja właściwie zmusza pozostałe zespoły do wydawania jeszcze większych pieniędzy na przeprojektowanie swojego dyfuzora. |
Tak i o tym bodajże było w F1 racing. Śmieszne. WSTYD WSTYD WSTYD
Znamy mistrza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|